שתף:

מאת: ד"ר דני בלוצרקובסקי, פסיכיאטר ילדים ונוער.

מי גרניום הינו נוזל צלול וריחני שמתקבל לאחר זיקוק עם אדים של צמח הגרניום.

ההיכרות שלי עם מוצר זה החלה לפני כשני עשורים. בהיותי סטודנט לרפואה באיטליה, הכרתי רופא ילדים יהודי וותיק ד"ר יונס, שלימד אותי את הגישה הטיפולית בילדים וליווה אותי במשך כל שנות לימודיי. האופן בו שילב את הרפואה הקונבנציונלית עם הרפואה המשלימה בעבודתו היום יומית, סקרן אותי ופתח בפני אפיקי טיפול חדשים. אחד המוצרים שהמליץ לילדים היה מי גרניום. הצמח, בשמו הלועזי, נקרא "PELARGONIUM GRAVEOLENS" ובשמו העממי "גרניום ריחני".

הסיפור החל באזור טריפולי, משם הגיעה הרופא לאיטליה. הוא סיפר שהגברים במשפחות היו מוסיפים כל בוקר מי גרניום לקפה על מנת שיהיה להם  קל יותר לעבור את היום. באותה תקופה בטריפולי היהודים היו מוקפים באוכלוסייה ערבית שלא הייתה תמיד סבלנית כלפיהם והרגישו מתח מתמיד כאשר יצאו לעבודתם. המתח המשיך והתגבר בהגיעם הביתה ובצורך לתת מענה גם לנשותיהם וילדיהם .

במהלך השנים החל הרופא לתת את מי הגרניום לילדים שהיו חרדתיים וראה פעמים רבות שזה הרגיע אותם, בהמשך גילה שהוספת מי גרניום (כספריי, אארוזול או לשתיה) לילדים עם מחלות במערכת הנשימה העליונות, תרמה לשיפור במצבם.

באחד המקרים מספר דר' יונס שנכווה באזור היד במהלך עבודות הבית, הוא היה כאוב מאוד אך ידע שמטופליו ממתינים לו במרפאה ומחוסר ברירה חבש את ידו בתחבושת עם מי גרניום, לאחר מספר דקות חש הקלה והפצע אף החלים במהרה.

עם השנים ניסיתי לחקור יותר לעומק על מוצר זה ולגלות את המרכיבים שהוא מכיל, על מנת להבין לפחות בצורה חלקית מה הם מרכיביו התורמים לסגולותיו הרבות, אשמח לחלוק אתכם את הממצאים.

 

בבדיקה כרומוטוגרפית של מי גרניום נמצאה נוכחות של חומרים הנקראים "טֶרפנים", שהם בחלקם אלו שנותנים את הריח האופייני לגרניום ולצמחים אחרים, ובנוסף מיוחסים להם גם פעולות פרמקולוגיות שונות. אתייחס לשלושה חומרים העיקריים שנמצאו במי גרניום:

הראשון הוא Citronellol  שנמצא בכמות של 32%. הוא חומר בעל פעילות אנטיביוטית, שהחיידקים הרגישים אליו ע"פ הספרות הם "אי קולי" ו "סטפילוקוקוס אאורוס" שיודעים להיות מחוללי מחלות בגוף האדם, כמו כן, נמצאה פעילות אנטי פטרייתית, אנטיספזמוטית (נוגד כיווץ שרירים), ופעילות כמשכך כאב. החומר השני הינו Isomenthone שנמצא בכמות של 18%. לחומר זה מיוחסות פעילות אנטי-וירלית ופעילות שמגנה על תאי רקמת החיבור של העור (פיברובלסטים). החומר השלישי הינו B-myrcene  שנמצא בכמות של 15%, ומיוחסות לו השפעות משפרות פעילות מערכת החיסון, נוגד דלקות ושיכוך כאבים כרוניים.

כעת ברור לי יותר, כיצד חומר טבעי זה עובד. בעבודתי הקלינית שלי, פעמים רבות אני ממליץ (כמובן תחת מעקב רפואי צמוד) להשתמש במי גרניום כטיפול משלים במקרים של חרדה, התפרצויות זעם, הפרעות קשב והיפראקטיביות ואף במקרים של נגעים שונים בעור, תפרחת החיתול בתינוקות, מחלות של מערכת הנשימה  ועוד. חשוב להדגיש כי זה אינו טיפול עצמאי אלא ניתן לאחר הערכה רפואית מתאימה.

 

Bibliography

  1. -the study “Antibacterial Effects and Mode of Action of Selected Essential Oils Components against Escherichia coli and Staphylococcus aureus”
  2. -the study titled “Antimicrobial Activity of Essential Oils of Four Lemongrass varieties”
  3. article “Antifungal activity of geraniol and citronellol, two monoterpenes alcohols, against Trichophyton rubrum involves inhibition of ergosterol biosynthesis"
  4. -the study titled,” Hypotensive and vasorelaxant effects of citronellol, a monoterpene alcohol, in rats”
  5. -the study “Citronellol, a monoterpene alcohol, reduces antinociceptive and inflammatory activities in rodents.
  6. -the study ‘Antimicrobial and antioxidant activities of three Mentha species essential oils’
  7. -the study ‘In-vitro Antioxidant Activity and GC/MS Studies on the Leaves of Mentha piperita (Lamiaceae) from Morocco’
  8. -In the book, “Herbs and Natural Supplements, Volume 2, An evidence-Based Guide”
  9. -the study ‘Antimicrobial and antiviral effects of essential oils from selected Umbelliferae and Labiatae plants and individual essential oil components’.
  10. -A study titled ‘Isomenthone protects human dermal fibroblasts from TNF-α-induced death possibly by preventing activation of JNK and p38 MAPK’

הזמנת תור למרפאה

Odoro Integration Test
דילוג לתוכן